Ga direct naar

Biobased Electric Scooter onthuld door Doekle Terpstra

  
JUN/13
Doorbraak toepassing bio-composiet in vervoersmiddelen

NPSP Composieten heeft in nauwe samenwerking met diverse partners duurzaamste scooter ter wereld ontwikkeld. Het consortium ontwikkelde een elektrische scooter met een volledig dragende constructie van bio-composiet materiaal Nabasco.

De constructie van de scooter, de zogeheten monocoque, is gemaakt van Nederlands vlas en natuurlijke harsen. Deze materialen zijn extreem sterk en lichtgewicht. Het is voor het eerst dat een vervoersmiddel gemaakt van deze veelbelovende en duurzame materialen op de markt komt. Aan het project werkten 12 bedrijven, 56 studenten, elf docenten en twintig professionals mee.

De partners voor de ontwikkeling van de scooter zijn: elektrische scooter fabrikant Van.Eko, vlasleverancier Van de Bilt Zaden en Vlas, malproducent Modec, harsleverancier Euroresins, harsontwikkelaar DSM, hennepleverancier HempFlax, elektronica ontwikkelaar Betronic, engineer Co.En, ontwerpbureau Waarmakers, spuiterij Ton de Rooij, Qwic en Hogeschool Inholland vanuit diverse vakgebieden. 

De afgelopen twee jaar is de bio-composiet monocoque getest in het Inholland ComposietenLab en is de beste productiemethode vastgesteld. Gelijktijdig is op basis van doelgroeponderzoek het design van de scooter bepaald, waardoor deze nu direct klaar is voor de verkoop onder de naam Be.e.

De Be.e is innovatief binnen drie thema’s van het IPCC, een toonaangevende instelling die de risico’s van klimaatverandering evalueert. De scooter heeft ten eerste een verbeterd en duurzaam technologisch ontwerp dankzij de bio-composieten monocoque. Ten tweede maakt de elektromotor het gebruik van alternatieve brandstof mogelijk. Tot slot is de Be.e een zuiniger voertuig voor woon-werkverkeer.

Een conventioneel, metalen frame voor scooters bestaat uit meer dan honderd onderdelen en veertien kunststof kappen. Dat wordt in de Be.e vervangen door één body. Naast het feit dat de body van planten (bio-composiet) is gemaakt, leveren planten (biomassa) ook de groene stroom voor de accu’s van de elektrische scooter. De Be.e is daarmee de duurzaamste scooter ter wereld.

Een conventioneel, metalen frame voor scooters bestaat uit meer dan honderd onderdelen en veertien kunststof kappen. Dat wordt in de Be.e vervangen door één body. Naast het feit dat de body van planten (bio-composiet) is gemaakt, leveren planten (biomassa) ook de groene stroom voor de accu’s van de elektrische scooter. De Be.e is daarmee de duurzaamste scooter ter wereld.

Met deze innovaties wordt de deur geopend naar de toepassing van hoogwaardig bio-composiet in alle vervoersmiddelen. Ter illustratie: als alle auto’s in Nederland een dragende constructie van bio-composiet zouden krijgen, dan levert dat door gewichtsreductie alleen al een CO2-reductie op van 1,08 miljoen ton. Dit is 8,5% van de doelstelling om tussen 1990 en 2012 de CO2-uitstoot in Nederland met 13 miljoen ton te verminderen.

De ontwikkeling van de bio-scooter is ondersteund vanuit een RAAK-project van de Stichting Innovatie Alliantie (SIA).

 

Rijnlanderweg 958 | 2132 MP Hoofddorp | The Netherlands | +31 (0)6 5 2345 020 of +31 (0)6 27 17 2994 | info@npsp.nl